Pierwsza wersja witryny, która z czasem miała stać się serwisem Unreal Fantasy, powstała w kwietniu roku 2003. Była to w dużej mierze strona domowa, traktująca o grach crpg opartych na silniku Infinity. Dopiero po kilku miesiącach istnienia pierwotnej wersji witryny postanowiłem poszerzyć tematykę o literaturę fantastyczną, a także gry fabularne.
Początki, jak każde, były trudne. Mozolne samouctwo w kwestiach czysto technicznych, nierzetelni redaktorzy, nikła oglądalność – oto czynniki, które raz po raz studziły mój zapał i powodowały zastój witryny. Pamiętam doskonale, jak wielkim marzeniem było dla mnie stworzenie systemu komentarzy – w sytuacji, w której dopiero niedawno HTML przestał być dla mnie tajemnicą, wiedza o podstawach PHP była zaiste czymś nieosiągalnym.
Różne koleje losu targały wątłą stronką i ulotnymi przypływami ambicji jej twórcy. Z czasem jednak zdobyte doświadczenia pozwoliły na ustabilizowanie sytuacji i stworzenie warunków do w miarę regularnego rozwoju. W roku 2005 ostatecznie ugruntowała się obecna nazwa serwisu i adres internetowy. Kolejne lata przyniosły wspaniałych redaktorów w osobie Szymona „Alkioneusa” Chojnackiego (którego wkład w obecny kształt serwisu jest ogromny i niepodważalny), Hiryu (który podjął bohaterską próbę zaszczepienia Świata Mroku na niezbyt żyznym gruncie naszej sekcji RPG-owej), Mateusza „Panzera” Szewczyka (który z ogromnym trudem wskrzesił fundament z którego wyrósł serwis – mianowicie działy poświęcone grom na silniku Infinity), a także wielu innych, znakomitych współpracowników i sympatyków, którzy swoją wiarą i entuzjazmem stanowili paliwo dla mozolnej UF-owskiej machiny. Niektórzy odegrali w dziejach serwisu tylko rolę epizodyczną, ale za to robili to z wielką klasą, inni – szczęśliwie zostali z nami do dziś:
Leszek „Altheriol” Cibor - wydawca Fantazynu, szef klubu fantastyki w Bielsko-Białej, który swoimi celnymi opiniami i dobrymi tekstami szczęśliwie wspomaga nas i dziś.
Marek „Rasgan” Bednarczuk – dzielny kontynuator idei Inkluza - Nawii, człowiek który swoją wiedzą na temat programowania wybawił mnie z niejednej opresji, zawsze żywo zainteresowany losami serwisu i gotowy do pomocy.
Marcin „Jesus” Brzoza – twórca zapomnianej witryny EXDOUS WFRP, który zaszczepił ideę konkursu „Młotem i Piórem” i odegrał lwią część w przygotowaniach pierwszej edycji.
Michał „Dusqmad” Jaglarz – człowiek, który w sposób iście heroiczny rejestrował się za każdym razem na naszym forum, gdy jego poprzednie wersje padały w dziwnych okolicznościach. Służył zawsze pomocą przy promocji naszych inicjatyw i dobrymi radami; obecnie prowadzi własny serwis Filmowo.net.
Zbigniew Kłyś – dobry duch, który był z nami niemal od pierwszych dni i wspierał mądrą krytyką. Niestrudzony tester pierwszej wersji silnika serwisu.
Ar'this – figura, która od początku żywo interesowała się losami serwisu i wspierała dobrym słowem. Aktywny uczestnik organizowanych przez nas inicjatyw.
Damian „Amzel” Kiona – postać, która łagodziła wspomniany początkowy okres swoją aktywnością i celnymi uwagami dot. funkcjonowania witryny.
Paweł „Spiritless” Rusicki – stały bywalec; człowiek na którego chłodną opinię zawsze mogłem liczyć.
Nameless – ambitny przewodniczący sekcji Twórczości, który w czasach swojej aktywności wniósł wiele dobrego do funkcjonowania serwisu.
Olga „Shinai” Dąbrowska – pierwsza kobieta, która zagrzała miejsca w redakcji. Osoba, której niezwykły talent plastyczny pozwolił na zainicjowanie procesu ilustrowania artykułów.
Tomasz „Travol” Trawiński – fan twórczości Tolkiena, który wspierał nas na samym początku istnienia serwisu pracami zainspirowanymi prozą Mistrza.
Ramaloke – inicjator powstania rozszerzonej wersji serwisu. Przez krótki okres prowadził linię komiksową w realiach Świata Mroku.
Marcin „Narsillion” Cybulski – aktywny uczestnik i laureat organizowanych przez nas inicjatyw, przez pewien okres zasilał wątły dział pierwszo-edycyjnego Warhammera znakomitymi tekstami.
Borsuk – osierocony po stracie Inkluza i Nawii, postanowił przez pewien czas istotnie wzmóc formową aktywność i zainaugurować powstanie działu poświęconego Gasnącym Słońcom
Michał „Avner” Walenczewski – filmożerca, który stale odwiedza serwis, zawsze gotowy do opiniowania nowych serwisowych pomysłów.
A także nasi nowi redaktorzy i współpracownicy:
Katarzyna „Arieen” Chruścicka – pierwsza kobieta na pokładzie, która zdecydowała się zostać z nami na dłużej. Niestrudzona korektorka i recenzentka, której teksty ustanowiły nowy próg wymagań merytorycznych na sekcji Twórczości.
Sławomir „assarhadon” Zieliński – historyk, który wspiera nas świetnymi recenzjami.
Grzegorz „Greg” Gajek – zwycięzca konkursu „Przyszłość wyimaginowana”, pomysłodawca utworzenia i prowadzenia nowego działu (szczegóły wkrótce), a także wyśmienity recenzent i literat.
Piotr „Zyggi” Zygmunt – recenzent gier komputerowych i konsolowych, który zapewne zagrzeje na dłużej miejsce w nowo powstałej sekcji gier.
Iwona „Kali” Cieślewicz - recenzentka, korektorka i dobra dusza, która wspiera nas od niedawna, lecz czyni to z zapałem i rezultatami godnymi podziwu.
Adrian „Borejko” Kuc – recenzent i specjalista od rpg-owej wersji Warhammera. Najostrzejszy miecz fandomowej krytyki.
Dopiero wypisanie wszystkich tych osób (choć zapewne ma zawodna pamięć ominęła wielu) daje pogląd, jak duża jest grupa ludzi, którzy w swoim czasie oferowali wsparcie, czas i zaangażowanie. Jestem przekonany, że gdyby nie ta ogromna doza życzliwości i pasji z ich strony, serwis Unreal Fantasy nie wyewoluowałby do swego obecnego kształtu; być może nie utrzymałby się w ogóle. Z tego miejsca pragnę wyrazić wdzięczność za cały trud, który wkładaliście, wkładacie i (mam nadzieję) będziecie wkładać w istnienie i rozwój serwisu.
Pozwoliłem sobie na ten długi, nostalgiczny wstęp, ponieważ wierzę iż nowa odsłona serwisu stanowi kolejny, ważny moment w rozwoju Unreal Fantasy. By w pełni zrozumieć jak wielce doniosły jest to dla nas dzień, należało choćby pobieżnie nakreślić dzieje witryny.
Zmiany, do których przygotowywałem się miesiącami, wreszcie stały się faktem. Moim celem było odświeżenie wizerunku serwisu, przywrócenie mu przejrzystości i czytelności. W tym miejscu nie mogę nie wspomnieć o wielkim wkładzie Leszka „Altheriola” Cibora, który to owe zmiany, swoimi celnymi pomysłami i opiniami, zainicjował i nadzorował. Wielkie brawa i ogromna wdzięczność z mojej strony należą się również twórczyni bannerów które ozdabiają każdą sekcję – Sylwii „Saarl” Smerdel. Jej cierpliwość i opanowanie budzą mój wielki podziw, a kunszt artystyczny wzbudza zachwyt. To właśnie Leszkowi i Sylwii, jako głównym czynnikom sprawczym nowej odsłony, pięknie dziękuję za okazane wsparcie i wiarę w powodzenie podjętego przedsięwzięcia. Ogromne zasługi ma również Marek „Rasgan” Bednarczuk, który to istotnie przyczynił się do przyspieszenia prac nad nową odsłoną silnika, cierpliwie wspomagając mnie swą fachową wiedzą. Pięknie dziękuję!
Mam szczerą nadzieję, że wprowadzone zmiany przypadną do gustu Wam – odwiedzającym. Pamiętajcie, że zawsze wypatrujemy Waszych głosów i opinii! Liczę, że zostaniecie z nami, by śledzić nadchodzące zmiany i na bieżąco opiniować naszą serwisową działalność.
Wierzę, że ów dzień będzie kamieniem milowym w historii serwisu. Chciałbym, by wprowadzone zmiany spełniły oczekiwania wszystkich tych, którzy na nie czekali.
Co do jednego jestem jednak pewien - dopóki płomień pasji będzie płonąć, Unreal Fantasy czeka w przyszłości jeszcze wiele dobrego.
Raz jeszcze dziękuję i pozdrawiam!
Marek „Nivo” Boguta
Lista zmian w silniku:
- statystyki aktywności dla zarejestrowanych użytkowników
- losowe miniatury galerii pod każdą galerią
- nowe wyświetlanie galerii i obrazów na stronie
- kategorie galerii, sortowanie galerii użytkowników i rankingów wedle nich
- zmiana układu newsów, nagłówki linkami
- edycja swoich komentarzy
- formularz polecania znajomym
- możliwość drukowania materiałów
- autologowanie
- nowy podział funkcjonalny stron wyników
- wyświetlanie pokrewnych newsów
- wyszukiwarka serwisowa oparta na słowach kluczowych